Celozrnné pečivoNikdo z nás již dnes nepochybuje, že výrobky z celozrnné mouky prospívají zdraví. Na obalech výrobků sledujeme obsah vlákniny, protože víme, že nás chrání před civilizačními nemocemi, hlavně rakovinou střev a konečníku. Že nám pomáhá upravit trávení nebo udržet správnou hladinu cukru a cholesterolu v krvi.
Uvědomili jsme si, že celozrnné mouky obsahují větší množství vitaminů skupiny B, hlavně vitaminy B2, B5, B6, které také potřebujeme pro udržení správné hladiny cholesterolu v krvi. Dále pro nervovou činnost, krvetvorbu, energetický metabolismus, ale i pro zdravé a krásné vlasy a nehty.
Diabetici a ti, kdo hlídají svou hmotnost, oceňují u celozrnných výrobků nižší glykemický index, než má pečivo bílé, což jim umožňuje lépe hlídat hladinu cukru v krvi a dostat pod kontrolu pocit hladu. Ti, co chtějí hubnout, a jimž tedy nestačí pouhé snížení příjmu tuků, důsledně vybírají právě potraviny s nižším glykemickým indexem.
Nově se ale dozvídáme, že v celých zrnech je vyšší obsah speciálních tuků - fosfolipidů. Mnozí slyší tento název poprvé, ale jedná se o látky nezbytné pro tvorbu buněčných stěn. Nejznámějším fosfolipidem je jistě lecitin. V celých obilných zrnech je množství fosfolipidů daleko větší než v obroušených zrnech pro výrobu bílé mouky. Také oves a ječmen obsahují těchto látek více než pšenice.
Proč jsou pro nás fosfolipidy tak důležité? Jsou to látky tvořící buněčné stěny, a proto na nich závisí zdravá činnost buněk, což se projevuje zejména u buněk nervové soustavy a svalů. Tedy u buněk, jejichž stěny přenášejí impulsy - informace o tom, co má která buňka dělat. Pokud jsou stěny buňky narušené, neobsahují ty správné látky (v našem případě fosfolipidy), činnost buněk není přesně sladěna a to se projeví špatnou koordinací pohybů, zhoršením paměti a soustředění. Naopak dostatečné množství fosfolipidů zlepšuje srdeční činnost, paměť a soustředění. Potřeba některých z těchto fosfolipidů (např. fosfatidylinositolu) výrazně stoupá při stresu. Ten, kdo konzumuje dostatek fosfolipidů, lépe stresu odolává.
Přestože fosfolipidy jsou tuky, nezvyšují hladinu krevních tuků, zejména cholesterolu, ale naopak přispívají k jejímu snížení.
Ještě před 100 lety nemuseli lidé řešit dilema, zda jíst celozrnné, nebo bílé pečivo. Většinu pečiva tvořil chléb, který byl daleko tmavší než dnes, s vyšším podílem ječmene a ovsa. Bílé pečivo bylo pokrmem svátečním, bílá houska s máslem a zrnkovou kávou se podávala hostům. Proto také nemuseli řešit problém s dostatečným příjmem vlákniny, vitaminu B2 nebo fosfolipidů. Naším problémem jsou špatné stravovací návyky na jedné straně a na straně druhé větší stres a delší doba života, což samozřejmě klade vyšší nároky na kondici a regeneraci organismu.
Proto se mnou jistě budete souhlasit, že je třeba dávat přednost celozrnnému pečivu a výrobkům z celozrnné mouky před pečivem bílým. Souhlasí s tímto názorem i řada výrobců, a tak se na našem trhu objevují stále nové celozrnné výrobky. Řada z nich nás přesvědčí, že i zdravé potraviny jsou dobré. Stačí je jen vyzkoušet a vybrat si dle své chuti.

RNDr. Ludmila Oliveriusová, CSc.

Vademecum zdraví Podzim 2006