HubnutíKaždý ví, jak snadno se kilogramy nabírají a jak těžce se jich zbavujeme. A právě v jarním období, kdy nás sluníčko nutí odkládat teplé zimní oblečení, se naše nadváha začíná stávat problémem. Co s ním?

ObezitaJsem obézní?
Obezita se definuje jako nadměrné ukládání tuku. Ten u obézních mužů přesahuje čtvrtinu jejich tělesné váhy, u žen pak třetinu tělesné váhy. Jak však zjistíme, že jsme obézní? Nejedná se o žádnou alchymii, každý si může sám snadno zjistit svůj index BMI tak, že vydělí svou váhu v kilogramech svou výškou v metrech na druhou. Tedy: BMI = tělesná váha (kg) / výška (m2).
Dostaneme-li po tomto výpočtu číslo v rozmezí 25-29,9 trpíme nadváhou. Máme-li index 30-39,9 trpíme obezitou středního stupně, přesahují-li však naše hodnoty číslo 40, jsme těžce obézní.
Ačkoli obezita bývá vnímána především jako estetický problém, neměli bychom zapomínat, že s sebou přináší také vážná zdravotní rizika. Neměli bychom proto svou nadváhu podceňovat, naopak, v případě, že nadváhou již trpíme, měli bychom něco podniknout pro její snížení, když už ne rovnou odstranění. Ale jak?

Jaká dieta je nejlepší?
Chceme-li zhubnout, musíme především snížit příjem energie. Nabízí se nám však nepřeberné množství diet, z nichž není vůbec jednoduché si vybrat. Naštěstí ovšem existují alespoň základní obecná pravidla, jichž bychom se při výběru diety měli držet. O jaká pravidla se jedná?
Mezi odborníky panuje především shoda v tom, že není dobré, aby naše dieta byla jednostranná. Jednostranná je taková dieta, která není vyvážená, je zaměřená na jeden typ potravy, například ovocné šťávy či tzv. tukožroutské polévky. Chceme-li tedy zhubnout, měli bychom především dbát o to, aby naše strava byla vyvážená.
Další obecná zásada spočívá v omezení příjmu tuků a sacharidů. Zvláště na sacharidy musíme dávat pozor. Měli bychom brát v úvahu jejich glykemický index (GI), tedy schopnost ovlivňovat hladinu krevního cukru (glykémie). Bylo totiž zjištěno, že potraviny, které obsahují sacharidy, mají různou schopnost zvyšovat hladinu cukru v krvi. Po jídle stoupne hladina cukru v krvi a vyplaví se hormon inzulin. Ten sice zajistí pokles hladiny cukru v krvi a jeho přesunutí do buněk, ale jakmile cukr v krvi příliš klesne (hypoglykémie), dostaví se opět pocit hladu nebo chuť na něco dobrého, ale zároveň také nepříjemné pocity podrážděnosti, nervozita nebo bolesti hlavy. Tyto stavy lze samozřejmě zahnat konzumací dalšího jídla, ale tím se opět rozhoupe hladina cukru v krvi. Čím častěji dochází k těmto prudkým výkyvům, tím je větší pravděpodobnost vzniku nadváhy. Z tohoto důvodu je pro redukci vhodnější vyrovnaná hladina glykémie, a proto je důležité hlídat si GI. Při hubnutí je důležité snížit příjem sacharidů s vyšším GI ve prospěch bílkovin nebo sacharidů s nižším GI. Sledováním GI potravin by se měli zabývat hlavně ti, kteří při omezeném příjmu energie pociťují velký hlad nebo dlouhodobě nemohou zhubnout.
Vedle diety je však rovněž třeba zdůraznit význam pohybu, a to nejen jako prostředku v boji s nadváhou, ale především jako nepostradatelného pomocníka pro náš celkový zdravotní stav. Zvláště v dnešní době, kdy má většina lidí sedavé zaměstnání, a nesedí-li zrovna v kanceláři, veze se v autě či polehává u televize, nelze důležitost pohybu dosti zdůraznit. A pravidelnou procházku si jistě mohou dopřát i lidé staršího věku či naprostí sportovní antitalenti.

red

Vademecum zdraví Jaro 2007