Ačkoliv častější vystavování slunečním paprskům v letním období a také vyšší vlhkost vzduchu většinou pomáhají zmírnit projevy lupénky, přichází s létem i několik problematických situací. Přinášíme proto několik tipů, které vám během těchto dní pomohou lupénku snadněji zvládnout.
Pokožka spálená sluncem může způsobit takzvaný flar neboli vzplanutí choroby. Dokonce i mírné spálení může zhoršit existující lupénku a způsobit vznik nových ložisek. Při pobytu na slunci tedy používejte krém s ochranou proti UV paprskům – vodě odolný, s faktorem SPF minimálně 15 a širokospektrální, který chrání před UVA i UVB zářením. Vyhněte se krémům se silnou parfemací, ta může u citlivých jedinců dráždi kůži. Krém aplikujte na pokožku každé dvě hodiny, dokonce i když je zataženo, stejně tak po koupání nebo zpocení.
Dalším důvodem, proč ochranné krémy používat, je ten, že léky užívané při lupénce zvyšují citlivost kůže na slunce. Ke zhoršení příznaků nemoci může vést také klimatizace, která zbavuje kůži jejího přirozeného zvlhčení. Tento problém můžete minimalizovat, pokud po každé koupeli aplikujete na pokožku zvlhčující přípravek.
Plavání je skvělou pohybovou aktivitou, a to i při lupénce. Pokud je to možné, zvolte raději slanou vodu. Ta napomáhá odstranění odumřelých buněk, kůže se pak cítí lépe a vypadá zdravěji. Po koupání se vysprchujte, neboť chlor a další chemikálie v bazénech mohou kůži výrazně dráždit. Aplikujte ochranný krém.
Pacienti s lupenkou často zaznamenávají nové léze asi za čtrnáct dní poté, co se poranili. Používejte repelenty, ovšem pouze ty s nízkou koncentrací DEET, což je aktivní součást většiny těchto přípravků. Abyste se hmyzu vyhnuli i doma, můžete využít citronelové svíčky.
Pocení může dráždit kůži, zejména jsou-li ložiska psoriázy v obličeji nebo ve kštici. Pokud se tedy zpotíte, šetrně pot odstraňte čistou žínkou namočenou v chladné vodě nebo použijte čistý ubrousek.
Jak je vám jistě známo, lupénka se zhoršuje při stresu. Tím, že zůstanete v klidu, se vyhnete nepříjemnému svědění a užijete si krásně každé roční období.

zdroj: www.revmaticke-nemoci.cz

Vademecum zdraví Jaro/Léto 2010