Pitný režimV letních měsících, kdy se tělo musí v důsledku vysokých teplot častěji ochlazovat, je nutné, více než v jiných obdobích, dbát na dodržování správného pitného režimu. Termoregulační systém těla totiž vylučuje více potu a může snadněji dojít k dehydrataci organizmu.

Kdy a co pít
Nejvhodnější jsou stolní, pramenité, kojenecké a jiné čisté vody, pokud možno neperlivé. Také bylinkové a zelené čaje. Dobrá je kombinace s minerálními vodami, ty však není vhodné pít dlouhodobě bez obměny, a to kvůli vysokému obsahu některých minerálů a solí. Absolutně nevhodné jsou slazené limonády a džusy s různými aditivy a konzervanty. Je dobré se zajímat o složení džusu, případně jej i ředit vodou, kvůli nebezpečí překyselení žaludku. Pít by se mělo pravidelně v průběhu celého dne po malých doušcích. Dobré je také vypít ráno na lačno několik decilitrů vody nebo čaje. Pokud několik hodin žízníte a poté naráz vypijete půl litru nápoje, tělu tím nijak nepomůžete. Tekutiny by také neměly být příliš studené a neměly by se konzumovat během jídla, protože to ruší trávicí procesy.

Kolik vypít
Za běžných teplotních podmínek je nutné vypít minimálně 0,5 litru vody na každých 15 kg hmotnosti. Například 70 kilový člověk by tedy měl vypít cca 2,3 - 2,5 litru vody denně. V případě zátěže nebo vyšších teplot se samozřejmě příjem tekutin musí navýšit. To samé platí, pokud požíváte látky odvodňující organizmus, jako je například alkohol. Káva nebo i pivo by měly být vždy doplněny sklenicí čisté vody. Není dobré se spoléhat jen na subjektivní pocit žízně, protože ten je často zavádějící. Pít bychom měli, i když jej právě nijak silně nepociťujeme. Jednoduchým testrem dehydratace je barva moči. Pokud je moč příliš tmavá, je nutné tekutiny v těle doplnit.

(iso)

Vademecum zdraví Léto 2009