ZeleninaNadcházející teplé období roku je nejvhodnější chvílí pro posílení naší vlastní obranyschopnosti. V parafrázi na známé rčení bychom snad dokonce mohli konstatovat, že co se v létě naučíš, v zimě jako když najdeš. I když by se na první pohled mohlo zdát, že spojení učení a imu­nity je trochu nepřípadné, jde o vyjádření velmi trefné. Imunitní systém je totiž velmi dynamický a neustále schopný se učit a poznávat nové věci a přizpůsobovat se. Ostatně jen díky tomu jsme stále ještě naživu. Každopádně pokud by někomu přece jen slovo učit k imunitě nesedělo, může si ho s klidným svědomím nahradit slovesem posilovat.

Podpořte imunitu
Vzhledem k tomu, že imunitní systém to nemá vůbec jednoduché, je snahou každého rozumného člověka svou imunitu patřičně podporovat a posilovat. Otázkou zůstává, jak to udělat. Co vlastně naše imunita ke svému životu nejvíce potřebuje?
Imunitní systém každého z nás spotřebovává na tvorbu stále nových protilátek a na tvorbu bílých krvinek zodpovědných za imunitní funkce velké množství energie a živin. Základem k posílení imunity je proto správná výživa. V naší stravě musí být dostatek bílkovin, vždyť také protilátky jsou bílkoviny. Pro tvorbu již zmíněných bílých krvinek jsou zapotřebí některé vitaminy, především kyselina listová (najdete ji ve špenátu, brokolici nebo růžičkové kapustě) a vitamin B12 (ten je obsažený například v játrech, červeném mase, mléku a vejcích).
Dnes již v našich krajích málokdo trpí podvýživou, kte­rá by ohrožovala imunitní systém. Opatrní na své stravování by však měli být například vegetariáni a vegani, v jejichž stravě se může projevit nedostatek některých důležitých složek. Ostatně dobrou imunitu všichni oceníme hlavně za sychravého počasí v období zvýšeného výskytu infekčních chorob, které se bezpochyby dostaví i s následujícím podzimem. Proto nepromarněte letní období, které poskytuje možnost k regeneraci, posílení organizmu a jeho imunity.

Nebezpečné infekce
Imunitní systém má několik úhlavních nepřátel, které sice dokáže přemoci, ale setkání s nimi ho může poškodit a oslabit na několik dlouhých měsíců. Mezi infekce, které výrazně oslabují naši imunitu, patří například spalničky či zdánlivě „obyčejná“ chřipka. Virus spalniček a virus chřipky poškozují jeden z druhů imunitních buněk, a přestože se tělo s infekcí nakonec vyrovná, zůstávají v oblasti lidské imunity citelné ztráty. Se spalničkami se dnes již takřka nesetkáme, jelikož se proti nim povinně očkuje, ale s chřipkou je to podstatně jiné. Málokdo si uvědomuje, že onemocnění chřipkou má nejen bezprostřední nepříjemné projevy, ale činí nás také výrazně zranitelnějšími ve vztahu ke všem ostatním druhům infekcí.

Otužování je účinné a levné
Imunita lidského organizmu je velmi složitý systém a nikdo dodnes zcela nepronikl do jeho mechanizmů a zákonitostí. Přesto máme možnost svou obranyschopnost podpořit vhodnou stravou, pravidelným otužováním, fyzickou námahou a v neposlední řadě tím, že se nebudeme zbytečně vystavovat infekcím, se kterými si náš imunitní systém tak snadno neporadí.

zdroj: www.chripka.cz

Vademecum zdraví Jaro/Léto 2010